Så kan man spørre seg selv…

384-26-ill_bilde_psukisk_dep.1Så kan man spørre seg hvorfor så mange blir psykisk syke?

I dagens samfunn skal man jo ha så og si alt av matrielle goder og vi skal ta oss godt ut. Stor, flott villa, minst to ganske så nye biler, hytte, en tre-fire unger og en fet lommebok. Det er vel sånn ca gjennomsnitt regner jeg med. Men hvordan skal vi ha råd til alt dette? Hvis man er gjennomsnittelig så har man kanskje en inntekt på 3oo.000 i året. Jo det betyr at man nesten må jobbe seg ihjel for å ha råd til det. Til slutt går man på en smell og slik sitter mange i dag. Barna som vi på død og liv skal ha, men ikke har tid til de blir oppdratt av barnehager, skole og s.f.o. Er det rart det går galt?

Nøkkelbarna, som vi ble kalt når vi var små er nå blitt voksne og fått egne familier. Nøkkelen ser ut til å gå i arv. Staten har ansatt «proffesjonelle foreldre» som kan ta vare på barna våre mens vi jobber. Disse barna er i ferd med å vokse opp og psykiske lidelser blant ungdom virker til å være større en noen gang. Likevel er det svært få som stopper opp og tenker.

Min mening er at vi skulle vært mere sammen med familien, gitt de verdier som er verdt å ta vare på.

Jeg, en mor med tre døtre som jeg har annen hver uke, kjenner godt på disse tingene jeg gjerne skulle gitt barna mine. Men da mannen min og jeg skilte lag var jeg nødt til å ta et standpunkt over hva som var viktig i barnas liv. Jeg hadde svært dårlig råd den gangen, mens far hadde en mye bedre inntekt og hadde større mulighet til å reise på dyre ferier og fornøyelsesparker. Mange tårer gråt jeg den gangen, følte meg ganske så utilstrekkelig. Intill jeg fant ut at de gledet seg over voksenkontakt. Så helgene brukte vi på skogsturer hvor vi bygde gapahuker, grillet pølser, badet og slike ting. Vi gjorde tingene sammen, lærte å samarbeide og ikke minst hadde vi det hyggelig. Det er disse tingene de husker i dag!

ja 110 ja 062

Kanskje vi skulle ta oss mere tid til hverandre? Slutte å henge oss opp i om naboen har fetere bil og større flatskjerm enn vi har? Om vi hadde hatt tid til å prate med hverandre, så hadde vi kunnet løse problemene på et tidligere tidspunkt. Vi er uansett inni en ond sirkel der mennesket IKKE er i fokus. Uansett om det gjelder familie eller arbeidsplass.

Dette er mine tanker om èn av grunnene til at vi blir syke….

Én tanke på “Så kan man spørre seg selv…

  1. Ekstremt bra blogg innlegg 😀
    En fin refleksjon over hva som betyr mest av alt i livet 🙂

    Føler jeg ikke trenger si noe mer egentlig, du treffer spikeren skikkelig på hodet…

Legg igjen en kommentar

